kawal emosi

ada tak orang yang tak pernah marah ? mungkin ade kot tapi mungkin bape kerat jee, sebb dia pandai kawal emosi , mungkin ==' tapi teringin jugk aku nak kawan dgn orang mcmtuh, pastuh tarik tarik rambut die, pkul pkul bdan die, nak test mcm mana orang tuh tahan marah, mesti berdekak sbb aku pulak yg over, pdahal orang tuh punyee pandai maintain steady jee emosi diee, HAHA, tapi ade kee orang yang mcmtuh di modenisasi kini ni ? HAHA

Tapi kalau kita nak try jd steady camtuh boleh jugak, sebab Nabi SAW pernah ajar:

"jika kamu marah dalam keadaan berdiri, dudukla. Jika kamu masih marah, padahal sudah dalam keadaan duduk, berbaringlah. Jika kamu masih marah, padahal sudah dalam keadaan berbaring, segera bangkit dan ambil air wuduk untuk bersuci dan lakukan solat sunat dua rakaat"

Dan ini adela sekerat due kerat tip2 nak kawal emosi,

  1. Tariklah nafas.
  2. Fikirkanla akibat kalau nak hamburkan marah tuh.Kalau marah mesti ada je yang nak terpekik terlolong, tak termasuk lagi dengan pakej nak naik tangn, perghh kalau dapat buat, konon baru puas kan kan ? tapi cuba fikir kalau buat semua tu, apa akibatnyaa nanti kat orang yang korang buat, tak ke mendera jiwa? mungkin bekas pelempang tu dah hilang tapi parut kat hati? itu kalau sekali dah kena marah, kalau dah berkali kali, perghh sapu Bio Oil pon susah nak hilang. 
  3. Fikir positif, cuba bayangkan kalau korang tersalah anggap terhadap sesuatu prkara tu, tak kee marah korang tu sia sia jee ? puih buat malu jee ==' 
  4. Istighfar banyak banyak, cakap kat diri sendiri, "Allah nak uji aku ni, dan syaitan saje jee nak hasut aku ni, sabar , sabar, " 
  5. Fikirkanla perkara yang indah indah, insyaAllah lama lama lupe nak marah.
  6. Cuba redha dengan apa jee yang berlaku, insyaAllah kita akan terima semue tuh dengan hati terbukaa.


haha takkeee buruk muka kalau marah ? *nauzubillah 

hak milik cik google


Dan kalau korang dapat tahan marah, perghh rasenyee lagi puas kot dri makan ais krim , 

Tip2 ni bukan aku buat sendiri tapi aku dapat ilham dari majalh NUR Jan 2013. Sejujurnya aku pon manusia biasa dan aku mmg takkan terlepas dari rasa nak marah jee memanjang, tapi kalau aku rasa lain macam, mcam rsa nk side kick je semua orang, TUP TUP aku akan senyap. 

Dan tip2 ni mmg aku sdg praktis sebagai seorang kakak yang sangt baik, HAHA, aku bukan sesajee nak marah, tapi aku nak tegas, tapi kekadang aku rasa over la pulak ==' takpee practice makes perfect :) 

okayy cubelaa, insyaAllah rasa tenang jee, sebab tak perlu rasa dendam :)



p/s: ada tak buat kajian sebab apaa klu marah kadang kadang boleh menangis ? i wonder why =='

No comments:

Post a Comment